Boxning vs bodybuilding

En mismatch är en dålig matchning helt enkelt, en chanslös boxare ställs mot en betydligt skickligare. I ringen det som inte får finnas, men som så ofta ändå finns där: ett offer och en bödel. En mörk vrå i boxningens själ. (Det finns de som skulle säga att detta ÄR boxningens själ.) Delar av publiken vänder sig bort i vämjelse, andra njuter av slakten och hejar ivrigt på.

Men en mismatch är inte nödvändigtvis en mismatch på pappret. Som när jag ställdes mot Donna Logue i Edmonton, Kanada, den 18 juni 2005. Hon hade en oavgjord proffsmatch bakom sig. Jag hade bara gått tre matcher: två vinster, en oavgjord. Men pappret berättade inte om mina drygt tjugo matcher som amatör, eller att jag slipat boxningsteknik under många år.

Donna var bodybuilder, säkert stark som en oxe, men blott en tvärhand hög, och utan boxningsskills, whatsoever. Hon var nog lite känd i Kanada, och jag antar att hon levde i villfarelsen att boxning handlar om muskler.

Redan på invägningen dagen före kunde jag se att Donna skulle bli ett lätt byte. Uppumpade biceps och svällande lår och en flackande blick under den blonda luggen.

Segervisshet är en skön känsla när man kliver in mellan repen, och visst fylldes gommen av sötma när resultatet var ett faktum. Men eftersmaken lite bitter: Utan kamp ingen riktig vinst. Utan motstånd ingen njutning. Donnas hårda skalle blottad inför mina tunna handskar. Som ett huvud på ett fat. Och jag slog.

I andra ronden åkte Donna i golvet. Domaren bröt matchen. Det var hennes andra och sista match.

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

