Parkinson

Muhammad Ali dog 3 juni förra året. Han diagnostiserades med Parkinsons 1984, tre år efter att han lagt handskarna på hyllan. Det är numera en vedertagen sanning att sjukdomen drabbade Ali för att han fick för många slag mot huvudet, i synnerhet under de sista åren av sin karriär.

Jag träffade Muhammad Ali. Men ändå inte. När jag flög hem efter matchen mot hans dotter Laila den 17 december 2005 insåg jag att jag inte kastat ett öga åt hans håll. Hade jag ens sett honom? Jag var inte säker. Om jag ångrar mig? Ja, nog borde jag ha sneddat över ringen och sträckt fram en näve till den Parkinson-märkte mästaren efter matchen. Dessvärre hade jag bara ögon för hans segrande dotter och tankar på revansch.

Nu lyfts boxning fram som effektiv medicin mot Parkinson. Radio, tv och tidningar har den senaste veckan rapporterat om parkinsonsjuka som tar fighten i ringen. Paradoxalt, kan tyckas. Men boxning utan slag mot huvudet kan vara den skonsammaste och samtidigt mest effektiva träningsformen som finns. Koordination, koncentration och balans, fötter, händer och huvud. Lustfyllt samspel mellan kropp och psyke.

Parkinsonsjuka David Löhr, som tränar på Narva BK i Stockholm, kommer kanske aldrig att dansa som en fjäril och sticka som ett bi. Men han har lyckats halvera sin medicinering.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/parkinsonsjuka-tar-fighten-i-ringen

 

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

