Pannie och psyket

Pannie Kianzad var störst i klassen, lång och bredaxlad med vilt krulligt hår bredvid de ”små söta svenska tjejerna”. Hon började boxas som trettonåring men var, enligt egen utsago, medelmåttig. Senare hittade hon MMA och radade upp segrar.

Men kroppen var en svår motståndare. Killen hon var störtförälskad i sa att om hon vägt 63 kilo istället för 70 så hade han gillat henne. Hon levde inte upp till elitidrottsidealet, täckte över spegeln därhemma, hetsåt och föraktade sig själv. 12 september 2015 skulle hon gå en titelmatch i Kansas City. Pannie klarade inte invägningen, det blev därmed ingen titelmatch och dessutom förlorade hon på TKO i andra ronden.

Jag har aldrig haft ätstörningar eller viktproblem. Men som ung tyckte jag att jag var på tok för lång (185 cm), och försökte göra mig mindre än jag var, t o m på basketplanen. När jag började boxas som 28-åring nojade jag en del över att ryggfiléerna växte och sprängde mina klänningar. Men det gick över. Jag gick ju inte på gym: boxningsskills var målet, kroppen var ett redskap – hur den såg ut blev sekundärt.

Pannie verkar ha landat i samma känsla. ”Min kropp ska vara funktionell för min sport. Och just nu är min kropp perfekt för min sport.”

Den 18 mars är det UFC-gala i London. Lina Länsbergs motståndare har fått förhinder och Pannie Kianzad säger att hon är redo att ta fighten med kort varsel. Det tror jag också att hon är.

 

Psyket, podd i P3: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4852

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

1 thought on “Pannie och psyket”

  1. Tänkvärt inlägg. Jag led själv av ätstörningar i många år. I mitt fall tyckte jag aldrig att jag hade rätt kropp för de idrotter jag utövade, vilket hämmade mig och gjorde mig blind för de framsteg jag ändå gjorde. Jag har fortfarande inte ”rätt” kropp men nu skiter jag i det. Nu för tiden som tant, provar jag på alla sporter jag är nyfiken på dvs. allt från balett till boxning (för dig). 🙂

    Gilla

Kommentera

