”Gör det ont att få slag på brösten?”

Internationella kvinnodagen idag, och vad lämpar sig bättre än att dra upp min första boxningstext ur arkiven, ja rentav min första tidningsartikel överhuvudtaget. Den publicerades för tjugo år sedan i den feministiska tidskriften Bang nr 3 1997. Temat var sport och jag var gästredaktör. På omslagets baksida ett slags idolkort. Jag konstaterar att jag ser ut som en trulig tonåring.
Men texten är okej, uppbyggd i tre ronder, en amatörboxningsmatch. Jag gör flera reflektioner över detta att vara kvinnlig boxare, damboxningen var ny i Sverige, och vi väckte både fasa och fascination.

Innan matchen, då jag fortfarande är klädd i träningsoverall, kommer några småpojkar fram till mig. En av dem konstaterar storögt att jag är flicka. Jodå, det kan jag ju inte förneka. ’Men’, fortsätter han, ’du har ju boxarskor…’ Jag nickar. ’Så då boxas du alltså, fast du är tjej?’ säger pojken, och jag ser hur han mödosamt försöker få denna ekvation att gå ihop.
Att gå upp i ringen är att utmana sin kvinnlighet. Vissa skulle nog säga att förneka den.

Jag skriver att jag inte kan tänka bort mitt kön mellan repen. Inte än. Många, både inom media och boxningsvärld, välkomnar kvinnornas intåg. Andra är mer skeptiska. När jag går upp i ringen är jag medveten om detta. Min insats bedöms både mer överseende och med mer skepticism än männens. Jag vill vara så bra att ingen kan ifrågasätta vare sig mig eller damboxningen. I första hand boxare, i andra hand kvinna.

I anslutning till artikeln listar jag de fem vanligaste frågorna (samt mina svar) till en damboxare:

Gör det ont att få slag på brösten?

Hur kan du riskera ditt utseende?

Vad säger män på krogen, när de får veta att du boxas?

Hur kan du slå någon på käften?

Är du inte rädd?

På fråga ett svarar jag: Det kan göra ont, men det är inte många slag som träffar där. Det är mot huvud och mellangärde man slår. /…/ Slag mot brösten bekymrar i allmänhet inte kvinnorna, utan männen.

Tjugo år senare ställs frågan inte fullt så ofta, svaret är detsamma.

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

