Gumminäsa

En fighter kan faktiskt inte se ut hur som helst.
Idealet torde vara ett brett ansikte med lågt liggande ögonbryn, små, djupt sittande ögon, höga kindknotor, breda käkar och platt näsa. Kan man kalla det ett atletiskt ansikte? Eller mindre smickrande: ett grottmänniskofejs?Fighterfejs som tål slag: brittiska Ricky Hatton, norska Cecilia Braekhus.

Atletiska kroppar kröns ju inte alltid av stryktåliga anleten. Jag tänkte på det där med ansiktsformens betydelse först när en kompis, Annika, testade boxning för några år sedan. Hon är en idrottstalang och blev riktigt slagfärdig. Dessutom en stark kropp, ett starkt psyke. Men när jag betraktade hennes fina, smala näsa, flyende haka och stora vackra ögon insåg jag det omöjliga i att utsätta denna ömtåliga plats för slag. Näsan så bräcklig, ögonen så exponerade, hakan så skör.

Mitt ansikte tål en del stryk. Näsan är ganska stor men tämligen benfri och gummiartad – jag kan trycka in den med fingret så att den lägger sig nästan helt platt. Men huden under ögonen är i tunnaste laget, blåklockor blommar upp och vill ogärna försvinna.

På en amerikansk fråga doktorn-sajt uttrycker en boxare, som snart ska debutera i ringen, en stark önskan att göra rhinoplasty, en näsoperation. ”Min långa näsa är ett stort problem och jag måste lösa det till vilket pris som helst”, skriver han vädjande.
Den blivande fightern får tretton svar från olika läkare runt om i USA. På det hela taget är de rörande överens: ”det är ingen idé att operera näsan före karriären, vänta tills du lagt handskarna på hyllan.” Någon av läkarna antyder att problemet kommer att lösa sig av sig självt: ben kommer att gå sönder, näsan kommer att plattas till.

En läkare i Memphis kan inte låta bli att tillfoga följande i sitt svar. ”Man ska ha i åtanke att boxning INTE är en kosmetisk syssla. Det finns inga boxare vars ansikten och näsor förbättrats av denna profession.”

Ursäkta ordvitsen – men det kallar jag näsvist.

 

 

 

 

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

