Övertänd

Jag är gästtränare på ett gym utanför Stockholm. De flesta provar boxning för första gången. Vi kör parövningar. En håller mittsar, den andre slår: rak vänster, rak höger.
Det är över tjugo personer i lokalen. Jag tar ett varv och ger alla någon slags feedback, en personlig instruktion. ”Vrid in slaget, träffa med knogarna.” ”Upp med garden”. ”Hoppa inte, fötterna i golvet när du slår”. ”Piska ut slaget. Tänk på en kameleonts tunga.”

Jag stannar till vid en kille i grön t-shirt. Han kan vara i fyrtioårsåldern, ser stark ut, med klädsam trivselvikt. Den gröna t-shirten liksom hoppar in slagen och vevar mot mittsarna som han träffar hjälpligt. Han svettas och frustar och jag tänker på stegrande hästar och kosläpp.
”Såja” manar jag och försöker fånga in honom, lugna ner honom, beröra för att få kontakt. Jag lägger en hand på var axel och säger roat: ”Du är vad vi brukar kalla övertänd”.

Jag föser honom åt sidan för att ta hans plats och demonstrera slagen. Den gröna t-shirten är så fokuserad, han vill inte ta en paus, hans kropp gör motstånd och jag måste trycka undan honom försiktigt. ”Såhär. Låt mig. Ta det lugnt.” Jag slår några gånger mot mittsarna. ”Ta inte i. Slappna av.”
När jag går till nästa par sneglar jag över axeln och ser att han är igång igen. Inget av det jag sagt har fastnat. Han stånkar, frustar, slår hej vilt.

Jag tänker att detta att få handskar på händerna och slå är en drog som vi alla reagerar olika på. Kanske handlar det – precis som för de utsläppta korna – om en berusande känsla av frihet.

 

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

