Upp med garden

”Är det inte du som…?” Hen knyter händerna, håller upp dem i höjd med hakan och ruskar lite på nävarna. En pillemarisk min.
Jag blir full i skratt och nickar igenkännande. Jo, jag är den där gamla boxaren. Och det personen framför mig gör – illustrerar en arketypisk boxarpose – har för mig blivit en kroppsspråklig kliché.

Nästan alla gör det. Den 80-åriga damen med blåtonat hår som stoppar mig på gatan. ”Är inte du hon som…?” Killen på festen som ställer ner sitt glas: ”Visst är det du som…?” Kristian Luuk bakom skrivbordet i På spåret: ”Håller du fortfarande på med…?” Nävar knyts, händer vispar runt framför barnsliga anleten.

Jag tror inte att någon annan sport utlöser en sådan spontan koreografi. Vi knixar inte med knäna när vi träffar en slalomåkare. Vi sparkar inte med foten när vi möter en fotbollsspelare. Jag tror inte någon hoppar upp mot en fiktiv ribba när de stöter ihop med Kajsa Bergkvist.

Som om personen jag möter vill förklara – för sig själv – vad det är jag sysslar med. Kanske finns ett behov att göra en sådan apart idrottsgren handfast:  ”Så här ser det ut. Eller hur?!” Kanske är gesten ett sätt att avväpna detta farliga.
Ett slags urtida pose som inbjuder till lek. En mix av pojkdrömmar, serietidningar, filmer och fantasier. Garden, liksom blicken bakom den, är så djupt allvarlig, men kan – kanske just därför – te sig både löjlig och löjeväckande. Mowgli dansar runt med små knytnävar framför en överseende Baloo.

Kanske har man aldrig gjort det tidigare – knutit händerna, låtsats vara en fighter – det känns nytt och spännande och det går inte att hejda sig, tillfället erbjuder sig i mötet med en riktig boxare, händerna åker upp av sig själva, man måste bara testa, tanken hinner ikapp först efteråt och Kristian Luuk rodnar när jag med ett ironiskt leende själv håller upp händerna och härmar honom. ”Du förstår, sådär gör alla, Kristian.”

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

