Revansch

Jag tappade hakan när Sven Fornling dök upp i vänlistan på Facebook. Det är väl ändå inte möjligt…namnet så välbekant, det måste vara han…men jag fick inte ihop bilderna.

Profilbilden: en boxare med skarpa drag och magrutor. Minnesbilden: en rund, storögd pojke på tio-tolv år som tränade på samma boxningsgym som jag i Malmö. Jag minns hans rara mamma som gjorde en liten artikel om oss tjejer i Hemmets Journal. ”Flickorna går i ringen” var rubriken.

Sven var alltid där. Full av beundran för oss äldre boxare, han sög i sig allt på gymmet, tittade, lyssnade. Det fanns en annan Sven på klubben också, killen med massor av talang och perfekt boxarfysik och det var så givet att det var han som skulle bli stjärnan av de två svennarna.

När Sven Fornling började träna boxning som tioåring var han 143 cm lång och vägde 75 kilo. Han behövde gå ner i vikt av hälsoskäl och det stod mellan boxning och bowling. Sven var fast efter ett träningspass. Precis som jag själv.
I en minidokumentär på sin hemsida berättar han själv om järnvilja och arbetsmoral. ”Jag har alltid varit typ sämst i alla idrotter. Jag har noll bollkänsla, jag var kraftigt tjock som liten och hade kass koordination.” Och så citerar han en gammal klasskamrat som sagt att ”Sven var den sista snubben i klassen som jag trodde skulle bli nåt inom sport.” Jag måste säga detsamma: Sven Fornling var den siste från boxningsklubben som jag trodde skulle bli proffsboxare. Än mindre en framgångsrik sådan.

I lördags erövrade Sven – som vid sidan av boxningen jobbar som revisor – ett titelbälte i Baltiska hallen i Malmö. Jag såg matchen på tv och blev så imponerad, och glad.

Och jag tyckte mig skymta den runde, rare pojken från förr när 28-åringen stegade in till ringen ackompanjerad av Edvard Persson: ”Jag är en liten gåsapåg från Skåne…”

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

