Ringnamn

Juan ”The Hispanic Causing Panic” Lazcano.

Många proffsboxare har ringnamn. Ofta ett smeknamn som ska injaga skräck. Gärna ett fyndigt epitet som fångar fighterns stil eller utseende. Det kan vara publiken, tränaren, managern, media eller boxaren själv som kläcker saker som Kid, The Brown Bomber, Problem, The Real Beast.

Där finns amerikaner som ”Iron-Mike” Tyson och ”Smokin’ Joe” Frazier. Filippinernas Manny “Pacman” Pacquiao. Och Englands Ricky ”Hitman” Hatton. De schackspelande Klitschko-bröderna från Ukraina är givetvis doktorer även i ringen: Vladimir ­ – ”Dr Steelhammer” och Vitali – ”Dr Ironfist”.

En boxarkollega på Gleasons i New York hette Belinda “Brown Sugar” Laracuente. Ibland sparrade jag med läraren Sonya ”The Scholar” Lemonakis. Det finns riktigt roliga ringnamn också. Mina favoriter är Juan ”The Hispanic Causing Panic” Lazcano och Owen ”What the Heck” Beck.

Jag hade inget ringnamn. Det fanns några trevare dock. Efter min andra proffsmatch i Las Vegas, då jag boxades på toppen av min förmåga, blev jag kallad ”The Swedish Sensation” i pressen.
Min sista match gick jag i Karlstad och hade då en amerikansk manager, George. Han döpte mig på eget bevåg till ”Blond Beauty”. Jag såg affischen först när jag landade i Sverige och suckade tungt. Så föga originellt: visste han inte att snygga blondiner är stapelvara i det här landet?

Min tränare i New York, Lennox Blackmoore från Guyana, var Commonwealth Champion en gång i tiden och mötte bl a Aaron Pryor (som han förlorade mot). Lennox hade inget ringnamn, vilket han framhöll med stolthet. ”I’ve got my own name. I’m Lennox.”

Den svenske tungviktaren Anders ”Lillen” Eklund (117 kg) tyckte inte om sitt smeknamn och försökte förgäves ändra det till ”Viking”. De nordiska damboxarna aspirerar på att leda landet, alternativt hela Norden. Norges Cecilia ”First Lady” Braekhus, Sveriges Klara ”Swedish Princess” Svensson. Mikaela ”Destiny” Laurén tycks vilja ändra ”Destiny” till ”Nordic Queen”, i alla fall inför det haussade mötet med prinsessan Klara i september i fjol.

Mina motionsboxare får också ringnamn. Hur det går till berättar jag om imorgon.

 

 

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

