”Slå dig fri”

Jag störtbölade första gången jag såg filmen Frost. Alltså, okontrollerat hulkande. Det var jag inte beredd på. Det var för ett par år sedan, min dotter skulle snart fylla tre, och Elsa-febern brände som hetast i förskolan. Okejrå, vi ser den väl då, sa jag.
Ja ni vet den där vintriga filmen som blivit Disneys största succé genom tiderna, med två systrar i huvudrollerna, inspirerad av H C Andersens saga Snödrottningen.

Drottning Elsa med iskrafterna är inbunden och har lärt sig kontrollera sina känslor. Anna är den utlevelsefulla och impulsiva som blir kär i första bästa.
I USA har filmen analyserats och diskuterats, hela seminarier har ägnats åt karaktärernas eventuella diagnoser: posttraumatisk stress, bipolaritet, narcissism…

När Elsa släpper kontrollen, släpper ut sina krafter och vrålar ut fraser som ”de rädslor som styrt mig är ett fjuttigt minne blott” och ”här står jag, en förändrad själ, släpp den storm du bär.”
Då känns det som om den där frostiga Disney-sagan handlar om boxning, och om mig. ”Slå dig loss, slå dig fri”. Joråsatte …

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

