Million dollar baby

Jag och Maria castade för en filmroll i New York också, den där majmånaden år 2004 som vi tillbringade tillsammans i staden som aldrig sover, på gymmet där så mycket händer.

En solig förmiddag när jag skuggboxades i ringen hoppade Hilary Swank upp vid repen. Hon tog artigt i hand, presenterade sig, och berättade att hon tränade för en boxningsfilm. Jodå, jag visste ju vem hon var, imponerad av hennes insats i ”Boys don’t cry”.
”Vill du och din väninna provfilma i rollen som min tuffaste motståndare?” undrade Hilary. Hon tyckte att vi ”var så duktiga och såg så farliga ut”.

Det ordnades en specialcasting på Warner Brothers på Manhattan. Trots att jag visste att Hilary Swank är en skådis med cred, föreställde jag mig att det var någon slags b-film hon skulle medverka i. Fråga mig inte varför.
På kontoret fick Maria och jag ett manus att öva på. Rollfiguren hade två repliker mot Frankie, som skulle spelas av Clint Eastwood. ”Aha”, tänkte jag, ”det här kanske är en riktig film, typ…”
Clintan var förstås inte där, en kvinna med glasögon läste hans repliker. Framför kameran skuggboxades jag lite och sade ”that little girl” samtidigt som jag glodde så föraktfullt jag kunde på Maggie, som Hilary Swanks rollfigur skulle heta.

Men varken Maria eller jag fick spela den före detta prostituerade kvinnan från Östtyskland som skadar Maggie så illa i filmen. Rollen gick till holländska Lucia Rijker, en av världens mest framgångsrika damboxare.

Åtta månader senare såg jag Million dollar baby ensam i en halvtom biosalong en eftermiddag i New York. Jag älskade filmen. Jag grät floder. Och Hilary Swank fick en välförtjänt Oscar för sin prestation.

 

 

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

1 thought on “Million dollar baby”

Kommentera

