Spott

Leffe Carlsson – som har stått i ringhörnan i ett halvt sekel – började som spottkoppsnisse på 60-talet. Han jobbade i Ingemar Johanssons och Lennart Risbergs hörna, bland annat. I rondpausen var det Leffes jobb att få fram hartslådan och hartsa de hala läderskorna. Spottkoppsnissen ansvarade för att ställa in den lilla stolen i ringen också. Leffe tog tandskyddet och sköljde det. Och så ansvarade han för den spottkopp som boxaren spottade i. Att ge vatten till fightern var dock tränarens uppgift.

Från mina matcher minns jag två olika spottvarianter. En vanlig plasthink, eller en tratt som hängde i hörnan, ansluten till en slang som ledde ner till någon slags behållare. På Gleasons gym i New York fanns hinkar fastsurrade i ringhörnan som jag ogärna tittade för djupt i när jag spottade: en slemmig sörja med stänk av blod.

Mina tränare – Bert i Malmö, Lennox i New York – var båda observanta, även utanför gymmet, på att mitt slem lämnade munnen, i alla fall det som antogs vara infekterat. ”Spotta då. Ut med det. Annars blir du sjuk” kunde Bert säga vid fikabordet. ”Spit it out!” sa Lennox när vi satt i bilen och så vevade han ner bilrutan. ”Just do it”.

En gång spottade jag honom i ansiktet. Fast egentligen skulle jag inte definiera det som en traditionell spottloska. Det var ju mest vatten. Jag sparrade mot Carlos och var på uselt humör. Lennox klagade i pausen när han hällde vatten i min mun. ”Vad fan håller du på med? Varför lyssnar du inte?” Då brast det. Jag spottade ut vattnet i hans ansikte. Lennox spärrade upp ögonen och gick sin väg. Någon fnittrade nervöst och när jag och Carlos sparrade en sista rond var det tyst i lokalen. Lennox såg jag inte till. Jag hade överskridit en helig gräns. Jag hade vanvördat min tränare inför öppen ridå. Lennox noterade min ursäkt, men det tog flera dagar innan vår relation blev normal igen.

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

