Schack

Jag vet inte hur många fighters jag läst/hört beskriva boxning som schack. Hängivna åskådare också: man framhäver intelligensen som krävs, den mentala skärpan, att kunna läsa sin motståndare, att ha en plan men förmågan att ändra strategi, vara taktisk och kylig, koncentrerad och smart…

Parallellen funkar inte för mig. Jag har aldrig spelat schack. Och tanken på schack gör mig matt. För tidskrävande, för IQ-mätande, för långsamt, för mycket att tänka på. Men så tror jag också att jag var en ganska korkad boxare. Jag ville inte tänka i ringen. Jag ville inte veta något om min motståndare. Jag ville bara in där och, ja, boxas.

Ibland känns schack-liknelsen lite ängslig, tycker jag. Schack har ju liksom en stämpel som det finaste och smartaste man kan sysselsätta sig med. Jämförelsen är ett sätt att höja statusen. Jag har då aldrig hört någon säga det motsatta – att schack är som boxning…

Kombinationen finns, tro det eller ej. Den första matchen i schackboxning gick av stapeln år 2003. En match består av upp till elva ronder – varannan rond schackspel, varannan rond boxning. Man kan vinna på knockout, schackmatt eller domarbeslut.

Idén kommer från serietecknaren Enki Bilals seriealbum ”Froid Equateur” från 1992, en science fiction-bok om hybridsporten schackboxning.
Ibland ligger dikten steget före verkligheten.

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

