Celibat

 

Robert de Niro och Cathy Moriarty i ”Raging bull”.

Ni har väl sett filmen ”Tjuren från Bronx” med Robert de Niro i rollen som boxaren Jake LaMotta? Han häller is i byxorna när han blir för upphetsad av sin kurviga flickvän. Och till Rocky i filmerna med samma namn säger tränaren att ”kvinnor gör dina ben svaga”.

När jag började träna i New York för drygt tio år sedan trodde jag att männen på gymmet skämtade när de pratade om kyskhet, händerna på täcket och kalla duschar. Men de menade allvar. Och celibat-tänket gällde inte bara män. Till mig sa man: ”Låt bli. Sex dränerar kroppen på energi”.

Jag skrattade högt när Dillon, en ganska färsk coach på Gleasons gym, beklagade sig över sin adept: en ung, oerfaren tungviktare, som blivit knockad i första ronden. ”Han är så dum att han runkar fyra – fyra! – gånger dagen före match”. Ja, även utan kvinnor klarar en boxare bevisligen att bli försvagad helt på egen hand…

Många tror att hjärtat växer av abstinensen, och att avhållsamhet bygger upp frustrationer hos fightern som går ut över motståndaren när det är dags för match.

Men Leffe Carlsson, Sveriges mest rutinerade proffstränare, säger att han inte lägger sig i celibat-frågan. ”Det är upp till var och en. Men Paolo Roberto ville ha det så”.
Angelo Dundee – mest känd för att ha stått i Muhammad Alis ringhörna i många år –är inne på samma spår i boken ”My view from the corner”. Dundee föredrog att hålla låg profil i privata frågor. ”Jag är ingen barnvakt”.

New York-boxaren Carmen Basilio, världsmästare på 50-talet, menade att det inte var sexet i sig som påverkade konditionen, utan själva jakten. Gifta män kunde både ligga och sova ordentligt. Singelkillarna däremot, som jagade flickor på nätterna, var för trötta för att springa på morgonen.

Min egen erfarenhet säger mig att förälskelse är farligare än sex när man går upp i ringen. Jag såg jag en fin, finsk film på det temat nyligen. Den berättar jag om imorgon.

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

