Lycka

I slutet av februari var jag på proffsgala i Örebro. Då skrev jag om den kärleksfulla omfamningen mellan sekonden Kamran Kabinejad och hans tunga adept Pezhman Seifkhani, som just vunnit sin femte match. Ögonblicket hade fångats av kameran, och jag begrundade fotot i tidningen dagen efter. Kamran såg så lycklig ut, lutad mot Pezhmans axel, och jag tänkte på något vi pratade om i somras.

Kamran hade just avslutat ett träningspass med Pezhman och bjöd mig på lunch på Tegelbruket i Örebro, där boxningsklubben huserar. (Jag skulle egentligen bjuda, men Kamran – som tillhör den ytterst vänliga och varma kategorin boxare – snodde notan blixtsnabbt och tjejen i kassan log när jag muttrade att Kamran var en ”jävla människa.”)

Kamran ”Lights out” Kabinejad vann SM, var landslagsboxare som amatör och proffsboxades i USA i slutet av 90-talet. Jag frågade honom hur han ser på lycka. Var han lycklig när han fightades?

Jag var inte lyckligare än jag är nu. Men jag gjorde nånting som jag ville göra. Jag fick utlopp för något. Det är det. Jag kan inte säga att jag var lycklig. Jag är lycklig nu, reser, har pengar. Men det fattas, det där. Känslan. Att fightas. Att vara. Man är nånting när man fightas. Jag är nånting nu också när jag coachar. Men jag är inte som dom är.

Inte heller jag kan säga att jag var lycklig då. Jag var ofta olycklig. Men känslan. Att vara. Få utlopp. Det är nyckelord jag känner igen.
Men numera kan jag, på ett annat sätt än tidigare, känna lycka av att betrakta en bild av en lycklig före detta boxare som kramar om en lycksalig tungviktare.

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

