Slag

Jag läser Lena Bezawork Grönlunds debutroman ”Slag”, en fin liten prosalyrisk bok som utspelar sig på 80-talet i en svensk småstad där Fikirte boxas för att komma bort från rasistiska tillmälen, och för att bli sig själv. ”…slagen mot säcken tar mig närmare mig själv. På våra träningar hoppar jag tillbaka in i mig själv.”

Tillsammans med pappan, han som boxades också i Etiopien, är slagen ett språk, något att förenas i. ”Pappa och sandsäcken turas om i ett slags dans som jag har växt upp med, tätt bakom honom, två meter mellan oss ungefär. Han slår på sin säck, jag slår på min. Jag hamnar någon annanstans. Det var så jag började.”

Att slå sig närmare sig själv. Att hoppa in i sig själv. Ett slags dans.
Just så! Också för mig.

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

