Bantamvikt

Efter en av På spåret-matcherna förra säsongen fick jag veta att de tävlingsansvariga panikstrukit en fråga just före inspelningen. Det var en boxarfråga – och det satt ju en boxare i en av burarna. Det är den slags otillbörligt gynnande de helst undviker.

Resmålet var Indonesien, och frågan som ströks handlade om en viktklass i boxning vars namn har sitt ursprung i landet: bantamvikt. Bantam är en dvärghönsras som kom till Europa i mitten av 1800-talet från Java i Indonesien. En proffsboxare i bantamvikt får väga högst 53,5 kilo.

Om jag hade kunnat frågan som aldrig ställdes? Jag tror det. För även om jag då inte kände till hönshistoriken borde uteslutningsmetoden ha fört in mig på rätt spår. Tungvikt, lättvikt, mellanvikt, weltervikt, flugvikt eller fjädervikt klingar föga indonesiskt.

Den fråga som istället ställdes i programmet har jag däremot alldeles glömt bort.

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

