Ben Bolt

Min måttliga konsumtion av serietidningar präglades starkt av mina två äldre bröder, Ola och Mats. Fantomen var stor hemma hos oss och jag beundrade framför allt hans vackra hustru Diana, som jobbade för FN, kunde karate och hade ett OS-guld i simhopp.

Vi läste också Agent X9 och Buster, och därifrån har jag ganska vaga minnen av en boxare vid namn Ben Bolt. En sökning på nätet visar att Ben Bolt verkligen figurerade i sagda tidningar. Han skapades för amerikansk dagspress och debuterade som stripp år 1950. Han blev tidigt världsmästare, arbetade periodvis som journalist och brottsbekämpare och boxning var ett ständigt inslag i serien. Ben Bolt gjorde en tragisk sorti i slutet av 70-talet: han tilldelades Nobels fredspris men en lönnmördare sköt honom till döds under prisutdelningen.

Här var egentligen blogginlägget klart. Men när jag läser upp det för min make blir han inte bara exalterad vid minnet av Ben Bolt – han blir upprörd över min summariska redogörelse för boxarens gärning. Maken pratar bland annat om att Ben hade en cool tränare, Spider Haines – ”han måste ju vara med”!

Men som sagt: på mig gjorde Ben Bolt inte tillnärmelsevis lika stort intryck som Diana. Nuff said.

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

1 thought on “Ben Bolt”

  1. Blir rörd av att läsa om en av mina favoritserier i Buster – Ben Bolt! Han var en inkörsport till boxningen 1970 tillsammans med Muhammad Alis comeback det året. Jag var 12 år. Och coole tränaren Spider Haines som ju lever vidare som medarbetare i Pralinbladet.

    Gilla

Kommentera

