Hår

Mikaela Laurén slår Victoria Cisneros.

Proffsboxare bär som bekant inte huvudskydd, vilket innebär att hårfrågan måste lösas. En kortklippt frisyr är praktisk och kräver inga egentliga åtgärder. Men kvinnor (och för all del, män) med längre hår behöver fläta det, eller på annat sätt se till att det inte flyger iväg, skymmer sikten, fastnar i handskar eller dylikt.

De flesta – så även jag – fixar cornrows, sådana där små, inbakade flätor som ligger tätt mot skalpen. Första gången var jag generad och skämtade om att jag såg ut som en löjlig Bo Derek-wannabe. Men redan andra matchen kände mig både bekväm och ganska cool i de där flätorna. Inför min match mot Laila Ali i Berlin tog det en dryg timma för två kvinnor att fläta mitt hår. Något år senare, i New York, fixade Tandika på Gleason´s gym mina blonda testar på tjugo minuter.

Raymond Joval.

Ett exponerat huvud ger förstås också fightern en möjlighet att profilera sig och dra blickarna till sig. Mikaela Laurén brassar till exempel på med mängder av färggrannt löshår, som tycks otympligt och varmt att bära. Den holländske mellanviktaren Raymond Joval, som tränade på Gleason´s samtidigt som jag och Maria Lindberg, var lätt att känna igen. Jag och Maria döpte honom till kranskullan. När jag nu googlar honom får jag veta att hans blonda krans är världs(ö)känd: bloggen TQBR (The Queensbury Rules) korar varje år boxningsvärldens värsta frisyr och priset kallas ”The Raymond Joval Award for the worst haircut in boxing”.

Tomoki Kameda.

Samma blogg beklagar sig över japanen Tomoki ”El Mexi-
canito” Kamedas styling: ”It´s like a Backstreet Boy wandered into a Shaolin temple and got drunk.”

 

Manny Pacquiao.

Inför titelmötet mellan Manny Pacquiao och Shane Mosley år 2011 dök Manny upp i ny frisyr och den filippinske världsstjärnas softa Justin Bieber-look blev en stor snackis. Jag tror inte att Manny tog illa vid sig. Den sjungande boxaren har ju, i likhet med Justin, spelat in flera album. Och han vann mot Mosley.

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

