Fighting face

Det är inte bara riktiga fighters som har ett. I mitt lilla gym – där allt från tonåringar till sextioplussare tränar – bevittnar jag det uttryck som alla har men inte alla får se. The fighting face.

Det är ett ansiktsuttryck som handlar om så mycket mer än att slåss. Ett tillstånd av djup koncentration, absolut närvaro, aggressivitet och lust där omgivningens uppfattning om ansiktsdragens komposition är sekundär. Det inställsamma, tillrättalagda, bekräftelsesökande och självreflekterande skjuts åt sidan. Ett slags frihet.

Det finns de som ler till och med i slagögonblicket, de flesta får något svart och kallt i blicken, vissa visar tänderna och några skrynklar ihop ansiktet i en grotesk grimas. Varje fighting face är unikt och jag har lekt med tanken att fotografera dem alla.

Jag har sett en hel del förfärliga fotografier av mig själv. Vredgad blick, gapande mun, ansiktsdelar som hänger och slänger. Ful, skitig, elak. Och jag har tänkt: Är detta verkligen jag?

Att totalt tappa kontrollen över bilden av sig själv. Selfiens absoluta antites.

 

 

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

1 thought on “Fighting face”

  1. Tungviktslegendaren Sonny Liston var känd för att han nästan kunde stirra ihjäl sina motståndare! Tränaren Angelo Dundee sa till sin adept Cassius Clay/Muhammad Ali inför deras första möte 1964: ”…att du måste undvika onda ögat!” Det gjorde Ali, som trots sina psykningar av Liston och självsäkra skryt innan matchen, hade en enorm respekt för sin motståndare…

    Gilla

Kommentera

