Skapande ögonblick

 

Stig Claesson.

Nu när jag står utanför repen och försöker beskriva hur det kändes att vara innanför dem, och om varför andra väljer att vara där, skulle jag vilja prata med Slas om boxning. Han var förvisso inte boxare – han tränade boxning. Det är en viktig distinktion, i synnerhet för en boxare. Men framför allt skrev han om boxning, och jag skulle vilja veta om – och i så fall hur – sambandet mellan boxning och skrivande ser ut. Jag har läst några böcker av honom vid det här laget, men det var först häromdagen, då jag bläddrade i Niklas Rådströms biografi ”Stig” från 2011, som jag önskade att jag kunnat färdas sjutton år tillbaka i tiden och tackat ja till den där träffen med Slas.

Niklas Rådström skriver att ”något jag tror bidrog till Stigs kärlek till boxningsträningen är dess disciplinerade form /…/ På många sätt var det så som Stig arbetade. Jag tror att det är den franske poeten Paul Claudel som om det konstnärliga skapandet givit rådet: ’Gör det dåligt, men fort’.”
Och lite längre ner på sidan 59 i boken landar Niklas Rådström i en fin parallell mellan boxning och skapande:

Alla de förberedelser konstnären gjort genom att öva och studera, samla erfarenhet och kunskap, reflektera, teoretisera och experimentera måste vid ett avgörande moment läggas åt sidan och bara få verka i det fördolda när det skapande ögonblicket inträder. Då är det bästa råd man kan få inte att göra det noga och långsamt så att det blir bra, utan det motsatta: ”Gör det dåligt, men fort.” Det tror jag var något som Stig såg och kände igen i boxningen och det var något han praktiserade i sitt eget skapande.

Stig Claesson är knappast unik: många författare hyser en stark fäbless för boxning. Mer om varför så är fallet skriver jag imorgon.

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

