Blåtiror

Den första bar jag med stolthet, som en blå tapperhetsmedalj, ett konkret bevis på att jag varit i strid. Det var efter sparring på klubben i Malmö. Folk glodde, men ingen sa något. Jo, kvinnan i kvartersbutiken undrade vad som hade hänt, men jag är inte säker på att hon godtog min förklaring. Hennes första tanke var förstås – precis som min alltid är när jag ser en blåslagen kvinna – att jag hade fått stryk hemma. Av en man.

Ibland har jag velat hänga en skylt runt min hals med texten: ”OBS! Självförvållat.” Som när jag satt på Las Vegas flygplats och såg ut som en ledsen panda med en blåtira på vardera ögat. Det var år 2005 och jag hade vunnit min andra proffsmatch. Jag var euforisk, kände mig oslagbar, jag hade slagit kombinationer som i trans.
Jag väntade på flyget tillsammans med min tränare Lennox. Han som likt en mor strukit mina blanka shorts före matchen och strukit ullfett och vaselin i mitt ansikte för att förhindra ”cuts”, sprickor i huden.

Vi var ett lyckligt par, men bilden vi förmedlade var nog en annan. Våra medresenärer blängde på den betydligt äldre, svarte mannen med guldtand, keps och tunga guldsmycken. Och sände medlidsamma blickar till den långa blondinen vid hans sida. Som om de vill säga ”vi anar vad du går igenom… Men vad kan vi göra?”

En annan gång käkade jag och Lennox middag efter ett träningspass på en restaurang i East Village och servitrisen noterade förstås blåtiran jag fått på sparring några dagar tidigare. Hon tittade, men sa inget.

”You’re looking at that?” sa Lennox med hög röst, och pekade på mitt öga. ”She deserved it! You see, she don’t listen!”
Jag skakade på huvudet och rodnade och försökte nå fram med den sanna versionen till den unga servitrisen. Hon log nervöst och jag kunde inte låta bli att skratta. Lennox talade ju faktiskt sanning. ”You don´t listen!” Just så sade han när jag inte gjorde som jag borde i ringen.

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

