”Stå på dig!”

Mina egna fördomar kommer på skam ibland också. Som efter min uppmärksammade match mot Muhammad Alis dotter Laila för tolv år sedan. Åttioåriga damer stoppade mig på gatan. ”Är det inte du, boxaren?” Första gången var jag säker på att det skulle komma någon drapa om vilka faror jag utsätter mig för, vilken vidrig sport jag sysslar med. Mina förutfattade meningar satt hårt i kroppen.

Men tji fick jag. Tanten knöt händerna framför ansiktet och sprack upp i ett leende: ”Gud så bra du är! Stå på dig! Hade jag varit ung hade jag nog gärna…”

Genom åren har jag stött på dem lite här och där och mött en förvånansvärt stor öppenhet gentemot det jag sysslat med. På bussen, efter en föreläsning, en farmor eller mormor som hämtar barn på dotterns förskola och vill prata lite boxning.

Jag har en teori om det där. Jag tror att jag är en symbol för något som de kanske saknat. För frihet antagligen, att strunta i vad andra tycker och bryta sig in på urmanligt territorium. Jag föreställer mig att många av de här kvinnorna, som inte längre behöver vara behagfulla, som kanske inte längre har en man vid sin sida, eller är hjärtligt trötta på att stå vid sidan av en man, blivit feminister på ålderns höst. Uppväxta i ett samhälle med en striktare och snävare syn på vad kvinnor får. En tyst ruelse över allt de missat.

Kvinnan som slår – kanske det största av tabun – blir en symbol för revansch och revolt, ett levande bevis på något de alltid vetat men aldrig tidigare sett med egna ögon: att kvinnor – att de själva – hade kunnat göra vad som helst bara de fått chansen.

”Stå på dig!”

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

