Tandskydd och bettskenor

 

Coach Freddie Roach plockar ut Manny ”Pac Man” Pacquiaos tandskydd.

Boxarens viktigaste skydd sitter i munnen. För att hålla tänderna på plats förstås, men även allt det mjuka i munnen skyddas, man kan inte bita sig i tungan heller, ja hela käkpartiet, kanske även huvudet, är snäppet mindre utsatt med stängd mun och något som absorberar smällar.

Förr i tiden gjorde boxare provisoriska skydd av träbitar, bomull, tejp, tvättsvamp o dyl. Enligt Wikipedia var det den brittiske tandläkaren Woolf Krause som började konstruera tandskydd 1892, och hans son Philip som fulländade tekniken med ett tandskydd som kunde återanvändas. Premiären för Philip Krauses tandskydd ska ha skett i en titelmatch mellan Jack Britton och Ted ”Kid” Lewis år 1921.

En tandtekniker tränade på klubben i Malmö, och det var han som fixade ett bra tandskydd åt mig. Ett par stålkonstruktioner fylldes med något cementliknande som skulle in i käften och så satt jag och bet ihop en bra stund och fick kväljningar. Utifrån cementformen med mitt personliga tandavtryck kunde så ett tandskydd i svart gummi konstrueras.

Det är lite mjukt och böjligt och sitter fast ordentligt i munnen. Det kan till och med vara lite svårt att få ut det när det väl är på plats. I rondpauserna brukade jag behålla det för att slippa krångel. En del sekonder brukar plocka ut tandskyddet och skölja av det i pausen. Mitt tandskydd har väl minst femton år på nacken nu, men jag använder det fortfarande ibland.

Även nybörjare som bara vill sparra lite lätt ska ha tandskydd. Det finns enkla modeller för en femtiolapp som man kokar i vatten, sätter in i munnen, och biter ihop en stund. Plasten stelnar och voilá!

En av mina adepter använder tandskyddet som bettskena. Ja ni vet, om man gnisslar tänder eller ligger och biter på nätterna. Hennes svärmor har kört med tandskydd i många år, det var kiropraktorn som tipsade henne. Betydligt billigare än tandläkarnas bettskenor och med samma effekt.

Jag är själv en gnisslare och har en traditionell bettskena, som är gjord för just det ändamålet hos min tandläkare. Men när det är läggdags säger jag till maken att ”nu sätter jag in tandskyddet”. Det låter ändå snäppet coolare.

Imorgon: om tandskydd som av en eller annan anledning åker ut.

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

