Handskar

 

De har båda träffat Ali.

Det finns grovt räknat tre kategorier handskar: säckhandskar, sparringhandskar och matchhandskar.

Säckhandskarna är ganska små och avsedda för träning på säck och mitts. De är inte nödvändigtvis särskilt tunna – moderna säckhandskar är ofta bulliga i fronten. De brukar väga 8-12 ounce. ”Ounce”, cirka 28 gram, är viktmåttet som används för boxningshandskar. (”Uns” är också ett svenskt viktmått – byggt på den romerska enheten ”uncia” (27,3 g) – men avvecklades under mitten av 1800-talet.)

Mittsar och mina gamla säckhandskar.

Alla klubbar kör inte med säckhandskar, men jag tycker de är bra, i synnerhet när man är nybörjare, för att lära sig knyta handen och träffa rätt. I stora handskar kan man liksom gömma sig och fuska med tekniken.

Sparringhandskar.

Sparringhandskarna är fylliga och tyngre, jag brukade sparra med 14 eller 16 ounce-handskar. I träningslokalen vill man ju i möjligaste mån undvika skador på händer, ansikte och huvud.

Matchhandskar i en proffsfight väger nästan alltid 8 eller 10 ounce. Om det är en match där inga titlar står på spel kan också 12 ounce användas. Amatörhandskarna brukar också vara 10-12 ounce, beroende på viktklass, men har mer stoppning och är något mer kuddlika. Min första proffsmatch i Washington år 2004 märkte jag skillnaden: jag tyckte mig känna min motståndares skallben genom de tunnare handskarna.

När jag gick titelmatch, liksom när jag mötte Laila Ali i Berlin 2005, provades nya handskar ut vid invägningen. De boxades jag med i matchen och fick sedan behålla. Jag tror de vägde 12 ounce, men säker är jag inte.

De blågula handskar jag slog Dakota Stone med när jag vann ett VM-bälte 2007 lade min manager George beslag på. Men de svartvita handskarna från Ali-matchen hänger på väggen i mitt lilla gym.

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

