Lättfotad

De är lätta och tunna. Som ballerinaskor. Eller sockiplast för vuxna. Ofta höga, som konståkningsskridskor, och lika mycket snörning som ska göras. På träning kunde jag fuska och hoppa över några hål.

Det är en känga utan tyngd. Den väger så lite och sulan är platt. Ingenting att promenera i, eller ens använda utomhus. Man kan liksom känna golvet genom fotsulorna, och nästan barfota vrida, vända och studsa. En viktig markkontakt för ett fotarbete med många små förflyttningar och glidningar. Vara jordad för full kraft i slagen.

Boxarskons höjd är till för att stödja anklarna, sägs det. Men skaftets material brukar vara av textil och ger inte mycket mer support än en rejäl strumpa. Jag tror det handlar om estetik i första hand. Höga skaft är snyggt, smäckert, coolt.

Jag hade ett par vita kängor som jag älskade, de föll sönder till slut och jag sörjer dem fortfarande. Mina svarta boxarskor är bortåt femton år gamla. Sulan är blanksliten och släpper i hälen och framme vid tårna. Jag limmar dem med Karlssons klister ibland. De ska nog hålla ett tag till – jag snörar på mig dem så sällan.

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

