Journeymen

Russel Crowe som James Braddock i Cinderella man.

En journeyman går upp i ringen för att förlora, men är ingen loser. Det är ingen stjärna, men heller ingen slagpåse. Låter det paradoxalt? Låt mig förklara.

Om du ser en kille med en matchstatistik på säg tre vinster och trettio förluster så tänker du kanske ”vilken nolla!” Men en journeyman kan boxas och sliter hårt i gymmet och är alltid redo för fight. I boxningsvärlden är han respekterad. Och nödvändig, förstås: hur ska en proffsboxare annars bygga upp sin segersvit? Journeymannen är också ofta viktflexibel: han kan gå både upp och ner och bjuda på några kilon och därmed fightas i flera viktklasser.

En journeyman är en perfekt motståndare för en stigande stjärna. Ingen räddhågsen eller okunnig boxare som knockas i första ronden, utan en stryktålig kille som står upp hela matchen, och slår tillbaka. En match att lära sig något av, och få värdefull erfarenhet.

Ibland har en journeyman alltid varit en journeyman, en habil boxare som kanske saknar karisma eller ekonomisk uppbackning eller aldrig haft det där lilla extra i ringen. Ibland är han en före detta champ som inlett karriären med en segersvit men är på väg nedåt och nu intar rollen som slagtåligt köttstycke åt uppåtstigande stjärnor.

James Braddock (spelad av Russel Crowe i filmen ”Cinderella man” från 2005) var en journeyman som under den stora depressionen på 30-talet förväntades bli en lätt motståndare för världstvåan men slog ut honom i tredje ronden.
Även Luis Resto som jag skrev om under rubriken ”Fatalt fusk” – han som slogs med preparerade handskar och gipshänder – var en journeyman, en boxare på dekis.

Min egen journeyman – eller snarare journeykvinna – hette Cimberly Harris. Jag mötte henne i New York den 19 oktober 2006. Då hade jag två förluster på raken: mot Laila Ali och mot tunga Ijeoma Egbunine (som jag skrev om i bloggen 11 mars). Och jag hade för första gången en manager, George Cuozzo från New Jersey. Detta innebar att min attityd ”jag möter vem som helst var som helst när som helst” ersattes av mer strategiska beslut.

Jag besegrade Cimberly Harris i alla sex ronderna. Jag är inte säker på att hon kan betecknas som en renodlad journeyman, men nog tycker jag att hennes matchstatistik pekar åt det hållet. Hon gick sin sista match 2011 och hade då vunnit fem, förlorat 16. Hon har aldrig förlorat på knock – matcherna har alltid gått hela tiden ut. Cimberly Harris har mött, och fått stryk av, bland andra svenska Anna Ingman, norska Cecilia Braekhus, och amerikanska Christy Martin.

Jag har försökt få tag på Cimberly Harris, som jag vet arbetade som polis någonstans i USA, men inte lyckats hitta henne. Jag vill fråga henne varför hon boxats, hur det kändes att gå upp i ringen, om hon såg sig själv som en förlorare eller en vinnare eller om det kanske var egalt.

Och jag skulle väldigt gärna vilja prata med Borislava Goranova från Bulgarien. Hon är 38 år gammal, har vunnit tio matcher, förlorat 46 och har tre oavgjorda. Cecilia Braekhus, Anna Ingman, Mikaela Laurén, Maria Lindberg och Klara Svensson har alla slagit henne. Den 27 maj möter hon debutanten Stacey Copeland på Middleton Arena i Lancashire.

Klara Svensson träffar Borislava Goranova.

.Arvodena inom damboxningen är blygsamma, men för en kvinna från ett fattigt land som Bulgarien är säkert pengar en drivkraft. Men jag tror att boxning betyder så mycket mer för Borislava. Jag skrev ett meddelande på engelska till henne på Facebook, men fick inget svar. Kanske kan hon inte engelska, kanske vill hon inte bli intervjuad. Jag önskar ändå att jag kunde prata bulgariska – känner jag någon som kan?

 

 

 

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

