Räckvidd

 

Thomas Hearns besegrar Virgil Hill och vinner WBA-titeln i lätt tungvikt i Las Vegas 1991.

Någon har beskrivit mig som ”185 centimeter Åsa Sandell, med en räckvidd som en röjsåg.”
Räckvidd framhålls som en viktig egenskap i boxning. Inför en fight listas boxarnas födelseår, matchstatistik, stance (om de är höger- eller vänsterboxare), längd, vikt  – och så räckvidden. Ofta är ju räckvidden – måttet mellan fingertopparna om man sträcker armarna rakt ut – densamma som vår längd. Den enda av mina motståndare som jag finner räckviddsinfo om är Laila Ali. Hon är 178 centimeter lång och har en räckvidd på 179 centimeter.

Jag har faktiskt mött flera boxare som varit ungefär lika långa som jag. Andra har varit kortare och kompaktare, med sämre räckvidd. Det är inte längden, utan vikten, som avgör vem man ställs mot i ringen. En boxares stil avgörs delvis av hens fysik. En lång boxare lär sig som regel att utnyttja sin räckvidd och boxas på distans, med en lång jabb som håller motståndaren på armlängds avstånd. En kort boxare vill – eller måste – komma in på kroppen och vara nära, pressa på. Mike Tyson (178 cm, räckvidd 180 cm) och Rocky Marciano (179 cm lång, räckvidd 173 cm) är paradexempel.

Den hårtslående Thomas ”Hitman” Hearns (född 1958) var 185 centimeter lång och hade en räckvidd på 198 cm. Hearns armar räckte väldigt långt. Han vann titlar i fem viktklasser, från weltervikt upp till lätt tungvikt.

Jag kan inte minnas att jag någonsin har mätt min räckvidd. Eller gjorde man det i skolan någon gång? Det är hög tid. Jag hämtar måttstocken i detta nu, lägger den mot väggen och sträcker ut armarna. Jag får det till 187 centimeter. Rena rama röjsågen.

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

