Cutmen

Cutman Joe Villanueva smörjer in Xavier Wilson med vaselin.

När jag var amatörboxare smordes mitt ansikte in med vaselin, och Bert hade ett kyljärn i ringhörnan minns jag, en liten metallbit med ett handtag som låg på is. När jag fick en svullnad i ansiktet efter en smäll pressades den mot huden, som ett strykjärn i miniatyr. På engelska kallas det just ”enswell”, ”endswell”, ”stop-swell”, ”no-swell”…

På Lennox visitkort stod det ”tränare och cutman”, och han bar med sig en liten väska med grejer till ringhörnan. Däri låg små flaskor, kompresser, sax, tejp, endswell, salvor… Innan jag skulle upp i ringen fick jag rikligt med vaselin i ansiktet. På kindknotorna och ögonbrynen ströks lanolin, fårfett. Allt det där fettet ska förhindra att huden spricker, att man får så kallade ”cuts”.

Jag har aldrig spruckit, men näsan har sprungit läck ibland. Inför min tredje proffsmatch åkte jag på en rejäl influensa och hade hög feber ett par dagar före match. Jag var inte helt feberfri när jag gick upp i utomhusringen i Laughlin, Nevada. Min näsa började blöda rejält i tredje ronden, blodet forsade, och Lennox körde in långa bomullstops i näsborrarna. De hade preparerats med en mix av vaselin, adrenalin och Avitene, som är blodstillande. Matchen slutade oavgjort.

Många sekonder utför, precis som Lennox, även cutman-sysslor. Boxare med resurser har en egen cutman i ringhörnan, en person som tar hand om fysiska skador i rondpausen. Svullnader, näsblod, sår och sprickor. De flesta är självlärda eller upplärda av andra cutmen. En cutman kan vara avgörande för matchens utgång: om han kan hålla cuts och blödningar i schack kan fightern fortsätta. Men om han inte lyckas stoppa en blödning kan domaren eller matchläkaren avsluta matchen som därmed är förlorad. ”If you dont’ stop the flow, you go.”

I MMA får fightern inte ha en egen cutman, promotorn hyr in en cutman som tar hand om alla fighters under en gala.

Chuck Bodak.

Chuck Bodak (1916-2009) är en legendarisk cutman som jobbade med ett femtiotal boxningsvärldsmästare, däribland Muhammad Ali, Oscar de la Hoya och Rocky Marciano. Bodak hade sin egen stil, han bar bland annat ett slags pannband med foton av sina fighters.

Här berättar en annan cutman, britten Mick Williamson, om hur han hanterar cuts:

https://www.youtube.com/watch?v=W7FECEYMdyQ

 

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

