Mjuk motion

 

Jag förklarar ofta varför jag boxats. Många frågar ju. Jag förklarar nästan lika ofta varför det är så bra att träna boxning. Många undrar ju. Här några argument:

En skonsammare och mer komplett träningsform får man leta efter.
Du som redan tränar boxning fattar vad jag menar.
De som inte testat ser skeptiska ut när jag förklarar att boxning kan vara farligt men att boxningsträning är snäll. Tufft och svettigt som tusan förstås, men man hoppar inte högt, man sparkar inte, vilket innebär att även småtaskiga knän och fötter och höfter klarar ett pass. Vridningarna stärker ryggen, har man problem med diskbråck är boxning att rekommendera.

Att slå sätter hela kroppen i rörelse, från tårna ut till fingerspetsarna. Styrka, explosivitet, balans, koordination, kondition. Allt finns där. You name it. Magen – ja, corepartiet som man säger nu för tiden – är centrum för alla slag och undanglidningar och där blir du väldans stark och smidig.

Att träna teknik, att koncentrera sig på att göra rätt, att fokusera på en uppgift innebär också att du blir uppslukad och glömmer tid och rum. Ett lustfyllt och enkelt sätt att vara närvarande.
Yoga i all ära, men jag tror du kan finna minst lika mycket mindfulness och avkoppling och stresshantering i boxningslokalen.

Och sist men inte minst: det är skitkul att träna boxning.

Slut på meddelandet.

 

Författare: asasandell

Den där gamla pugilisten. Som numera skriver böcker och tränar ambitiösa motionärer i boxning när hon inte tävlar i På spåret.

Kommentera

